lördag 31 oktober 2020

Kaffepaus à la Kristian

Kristian Lundbergs bok Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du: Anteckningar om dikten passar fint att läsa lite i då och då. 

Han skriver om sitt förhållande till skrivandet och till dikten, och han tar sin utgångspunkt både i sitt eget skrivande och i sina litterära favoriter. Boken har förgyllt flera av mina kaffepauser. 

Det som verkligen har fastnat i mitt minne är Lundbergs konstaterande:

"Om du vill lära dig att skriva så måste du skriva."

Det räcker ju inte att drömma om att skriva den där boken - man måste sätta sig ner och faktiskt göra det också. Lundberg skriver: "En roman skriver inte sig själv medan du läser böcker om hur man skall skriva en roman" och "En dikt blir inte en dikt bara för att du säger att du ska skriva en dikt. Sedan. En kväll. Om ett år. I nästa liv."

Det kan ju vara bra att tänka på de dagar skrivandet kanske bortprioriteras av annat som tycks viktigare, just då i alla fall.

Lundbergs bok är också den sista i mitt tema "Böcker om skrivande" i 3 x 3 under 2020, så jag prickar av den där också. 


Titel: Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du: Anteckningar om dikten
Författare: Kristian Lundberg
Utgivningsår: 2015
Förlag: Ellerströms
Antal sidor: 224

2 kommentarer :

  1. intressant, blir nyfiken, gillar böcker om skrivande, har du läst Annie Dillard?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hört talas om hennes böcker, men nej, inte läst själv ännu. Tack för tipset!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...