söndag 25 oktober 2020

Litteraturpristolvan: Borås tidnings debutantpris

Nu har jag kommit ganska långt i min utmaning Litteraturpristolvan, där jag under året ska läsa åtminstone en vinnare (ny eller gammal) av tolv olika litterära priser. Jag har två priser kvar att bocka av och ett av dem är Borås tidnings debutantpris. Priset delades ut första gången 2001 och är ett samarbete mellan Borås Tidning och Högskolan i Borås. 

Till Litteraturpristolvan har jag tänkt läsa Johan Klings Människor helt utan betydelse


De här böckerna har vunnit priset (blåmarkerat har jag redan läst):

2001 – Lotta Lotass för Kallkällan 

2002 – Maria Zennström för Katarinas sovjetiska upplevelser 

2003 – Daniel Sjölin för Oron bror 

2004 – Jonas Hassen Khemiri för Ett öga rött 

2005 – Ida Börjel för Sond 

2006 – Andrzej Tichý för Sex liter luft 

2007 – Martina Lowden för Allt 

2008 – Viktor Johansson för Kapslar

2009 – Sara Mannheimer för Reglerna 

2010 – Johan Kling för Människor helt utan betydelse 

2011 – Helena Österlund för Ordet och färgerna 

2012 – Tomas Bannerhed för Korparna 

2013 – Susanna Lundin för Hindenburg 

2014 – Anna Fock för Absolut noll 

2015 – Maxim Grigoriev för Städer 

2016 – Stina Stoor för Bli som folk 

2017 – Thom Lundberg för För vad sorg och smärta 

2018 – Agnes Lidbeck för Finna sig 

2019 – Wera von Essen för romanen En debutants dagbok 

2020 – Marit Kapla, Osebol

2 kommentarer :

  1. Svar
    1. Jag har börjat läsa nu, och gillar hittills. Det där stillsamma passar mig fint :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...