söndag 30 maj 2021

Månadens tema: Jag vill sätta världen i rörelse: En biografi över Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm

Månadens tema i maj har varit biografier/självbiografier och jag har passat på att läsa Anna-Karin Palms biografi över Selma Lagerlöf, "Jag vill sätta världen i rörelse." 

Det dröjer inte många sidor innan jag är fast, och det finns väl mer än en anledning till det. För det första har jag alltid gillat Selma Lagerlöf, så det är en ren njutning att få fördjupa mig i hennes liv och personlighet. Jag är också väldigt förtjust i Anna-Karin Palms skönlitterära böcker, och även den här mer facklitterära boken är otroligt välskriven och kunnigt sammanställd. Till sist, är det roligt att läsa om Selmas arbete med sina böcker, eftersom jag faktiskt har läst de flesta av dem. 

Boken börjar med ett kapitel där författaren Selma tar plats, i och med att hon vinner Iduns följetongstävling med de fem första kapitlen ur Gösta Berlings saga. Sedan följer kapitlen kronologiskt, med barndomen, åren på lärarinneseminariet i Stockholm och tiden som lärarinna i Landskrona. När Selmas böcker börjar ge en ordentlig inkomst, blir hon författare på heltid. 

Hela tiden har hon ett försörjningsansvar - hon stöttar sina syskon och har under större delen av sitt liv sin mor och sin moster boende hos sig. Vi vet ju också att hon så småningom lyckas köpa tillbaka sitt äskade Mårbacka, som gått förlorat ett antal år tidigare. Hela tiden framstår Selma som en kvinna som går i spetsen för ett nytt kvinnoideal. Hon väljer tidigt bort äktenskapet, eftersom hon behöver friheten för sitt skrivande. När hon tilldelas priser eller till exempel blir invald i Svenska akademien tänker hon alltid att hon måste tacka ja för att kvinnor ska bli representerade i de här sammanhangen.

Det är spännande att läsa om hennes långa kärleksförbindelser, dels med Sophie Elkan som hon ger sig ut på äventyrliga resor med, dels med Valborg Olander som hon träffar senare. Under många år träffar hon dem båda, vilket får till följd att de förstås är svartsjuka på varandra. Selma verkar behöva båda kvinnorna i sitt liv. 

Selmas personlighet stiger verkligen upp från boksidorna. Det känns som att jag får lära känna henne på djupet, genom citaten ur hennes egna och andras brev och genom fotografierna. Palm har verkligen, med allt material och all kunskap hon bygger sin bok på, lyckats med att skapa ett fantastiskt porträtt, inte bara av författaren Selma Lagerlöf, utan av människan Selma Lagerlöf.

Jag tycker mycket om den här boken och jag blir sugen på att läsa om några av Selma Lagerlöfs romaner. Det finns så många som är helt fantastiska, som Gösta Berlings saga, Jerusalem, Körkarlen eller Kejsaren av Portugallien


Titel: "Jag vill sätta världen i rörelse": En biografi över Selma Lagerlöf
Författare: Anna-Karin Palm
Utgivningsår: 2019
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 682

4 kommentarer :

  1. Åh den här vill jag verkligen läsa någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ju en stund för att den är så lång, men riktigt bra!

      Radera
  2. intressant kvinna, har en äldre bok

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...