måndag 1 november 2021

Månadens tema är reseskildringar

I november är Månadens tema reseskildringar. Det finns säkert massor att välja på, men jag är redan ganska säker på att jag vill läsa George Sands En vinter på Mallorca.

George Sand (1804-1876) var en fransk författare som egentligen hette Amantine Lucile Aurore Dupin. I En vinter på Mallorca skildrar hon en resa hon gjorde till ön år 1838, tillsammans med sina två barn och sin lungsjuke älskare Frédéric Chopin.

Det var via Chopin som jag först fick reda på vem George Sand var. När jag i barndomen spelade Regndroppspreludiet av Chopin berättade min pianofröken att musiken komponerades under vistelsen på Mallorca, där den sjuke Chopin satt och väntade på George Sand medan regnet föll utanför. Det gjorde verkligen intryck på mig, så jag ser fram emot att läsa mer om deras vistelse på ön.


8 kommentarer :

  1. Den vill jag läsa! Står på den-där-listan-du-vet sedan en tid. Jag ska också försöka komma till skott med Mary Kingsleys 'Travels in West Africa' - fast det får bli efter årsskiftet. Tror att jag hörde talas om den första gången i Mazzarellas 'Tanten och krokodilen', för en halv evighet sedan. Och nu fick jag lust att läsa om den också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Travels in West Africa låter intressant! Jag tror inte jag har läst särskilt många reseskildringar egentligen.

      Radera
  2. Har alltid gillat den här plagget hon bär på den här bilden. Måste vara perfekt plagg i dragiga kalla slott och regniga hus på Mallorca, att bära
    utanpå tjocka tröjor — eller vad hon nu hade under.
    För många år sedan läste jag en intressant bok av henne, om Chopin, som jag tror att jag hittade hos Gutenberg, som har många av hennes böcker.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir sugen på att prova det där plagget! Och ser fram emot att läsa!

      Radera
  3. älskar reseskildringar, både gamla och nya, George Sands bok är intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde absolut läsa fler reseskildringar!

      Radera
  4. ja, läs En vinter på Mallorca! jag gillade den. tror att det var där hon ömsint kallar sin sambo Chopinskij

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chopinskij alltså :-) Jag ser fram emot att läsa!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...