måndag 8 november 2021

2 x Jimmy Liao

Jimmy Liao är en taiwanesisk bilderboksförfattare och illustratör, som jag  blev introducerad för genom den bokcirkel för barn- och ungdomslitteratur vi har på arbetet. Det är jag riktigt glad för.

I bokcirkeln läste vi två av Liaos böcker. 
Stjärnenatt är tänkt för lite äldre barn och handlar om en flicka och en pojke som rymmer tillsammans. När månen glömde riktar sig till åldrarna 6-9 år och handlar om en liten pojke som hittar och tar hand om månen, som fallit ner från himlen och landat i gräset, alldeles svag och blek. 

Det som först slår mig när jag läser Liaos böcker är illustrationerna. Det är nästan som att orden förstärker bilderna istället för tvärtom, och jag gillar verkligen det. 

Liao leker med perspektiven. Ofta är huvudpersonen liten, jämfört med exempelvis vissa djur som istället är onaturligt stora. Han är riktigt bra på att förmedla barnets verklighet och känslor av ensamhet och litenhet. 

Jag vill gärna läsa fler av Liaos böcker. 

Titel: Stjärnenatt
Författare: Jimmy Liao
Översättare: Anna Gustafsson Chen
Utgivningsår: 2013
Förlag: Mirando
Antal sidor: 128

Titel: När månen glömde
Författare: Jimmy Liao
Översättare: Anna Gustafsson Chen
Utgivningsår: 2019
Förlag: Mirando
Antal sidor: 113


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...