torsdag 3 mars 2022

Julrevy i Jonseryd och andra berättelser av Klas Östergren

Julen är förbi sedan länge, men jag tänkte ändå skriva om en julig bok som vi läste i min bokcirkel nyligen.

Klas Östergrens Julrevy i Jonseryd och andra berättelser är en samling med åtta noveller - sju lite kortare som tidigare publicerats i olika tidningar och samlingsvolymer, och så den lite längre nyskrivna titelnovellen Julrevy i Jonseryd på slutet. 

Jag gillar den här novellsamlingen - berättelserna är både tragiska och humoristiska, och personerna som Östergren skildrar är spännande. 

Vad sägs om en avdankad revykung som sjunger Wizex så att alla blir rörda, en man som hoppar in som julgransförsäljare och hamnar i en överklasskvinnas fina våning, eller mäklaren som skendör i en sportstuga? 

Novellerna i Östergrens samling är riktigt underhållande och dessutom mycket välskrivna.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, antingen som julläsning 2022 eller precis när som helst.


Titel: Julrevy i Jonseryd och andra berättelser
Författare: Klas Östergren
Utgivningsår: 2021
Förlag: Polaris
Antal sidor: 264

2 kommentarer :

  1. köpte denna, sparar kanske läsning till lite senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju vara roligt att läsa vid jul, även om jag inte tyckte den var så speciellt "julig."

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...