torsdag 10 mars 2022

Kaffepaus à la Jean-Claude & Jefferson

 

Jefferson är den hittills enda boken översatt till svenska av 2021 års ALMA-pristagare Jean-Claude Mourlevat. Det är en underhållande och ganska annorlunda bok. Huvudperson är igelkotten Jefferson som blir oskyldigt anklagad för mord när han besöker sin frisör. För att rentvå sitt namn följer han och hans vän Gilbert ledtrådar som tar dem till människornas land. Boken är både en fabel och en deckare, samtidigt som här finns samhällskritiska frågor som till exempel handlar om människors och djurs lika värde. Jag gillar verkligen den här blandningen.

Boken är klassad som en mellanåldersbok, men jag tycker att den har ett innehåll som också tilltalar vuxna. Den passar fint till min kaffepaus, fast jag tänker att jag kanske borde druckit örtte, som verkar vara Jeffersons favoritdryck.


Titel: Jefferson
Författare: Jean-Claude Mourlevat
Översättare: Marianne Tufvesson
Utgivningsår: 2021
Förlag: Lilla Piratförlaget
Antal sidor: 261

2 kommentarer :

  1. vill läsa, bra barnböcker tilltalar även vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Jag har många favoriter bland barnböckerna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...