onsdag 2 oktober 2013

Novelltema - Spår i snön av Jonas Karlsson


Läser du mycket noveller?

Det gör faktiskt inte jag. Visst har jag läst många av de klassiska novellförfattarna och det finns många novellsamlingar som jag tycker mycket om: Båten av Nam Le, Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist eller Hjalmar Söderbergs mästerliga Historietter, för att nämna några. Men när jag ska välja läsning blir det ändå nästan alltid en roman. Novellerna kommer lite i skymundan, kanske helt enkelt för att det finns så många romaner i mina hyllor som väntar på att bli lästa...

Nu tänkte jag att jag skulle vidga mina vyer lite, med ett novelltema!

Novellix är förlaget som 2011 bestämde sig för att bredda bokutgivningen genom att ge ut noveller styckvis i små behändiga pocketböcker. Novellerna släpps fyra i taget, fyra gånger om året, och hittills har det kommit ut 48 stycken, både nyskrivet och klassiker.

Jag har valt att börja mitt novellprojekt med just en av Novellix små böcker, nämligen Spår i snön av Jonas Karlsson.
 
Spår i snön (häftad)Sin vana trogen från bland annat novellsamlingen Det andra målet, lyckas Jonas Karlsson också i den här novellen skapa vändningar som gör att läsaren överraskas och imponeras. Spår i snön börjar med att berättaren en vinterdag tar en promenad med sin hund. Då får han syn på tydliga spår i snön, ett par skoavtryck från en vuxen man och ett par från ett barn. Han förstår direkt vems spåren är - det  måste vara Martins och hans son Axels.
 
Samtidigt som vi följer fotspåren i snön nystas bakgrundshistorien upp. Det berättas om Martin och Barbro, det udda paret som flyttade upp till byn från Stockholm för många år sedan, och om pojken Axel som inte verkar vara som andra barn. Novellen handlar om utanförskap, om raseriet efter att ha blivit sviken och om hämndbegär. Texten börjar försiktigt och reflekterande för att sedan växa i tempo och intensitet - mot slutet vänder jag blad snabbt, snabbt! Kan det verkligen vara som jag misstänker? Säg inte att det är så...!


Titel: Spår i snön
Författare: Jonas Karlsson
Utgivningsår: 2011
Förlag: Novellix
Antal sidor: 30
 
 

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...