måndag 21 oktober 2013

Augustpriset 2013 - och de nominerade är...

Augustpriset jubileumslogo
Sedan 1989 har Svenska Förläggareföreningen delat ut Augustpriset till nyutkomna svenska böcker -   i år firar alltså priset 25-årsjubileum. Sedan 1992 har priset haft de tre olika kategorier vi är bekanta med - skönlitteratur, faktaböcker och barn- och ungdomslitteratur.

På presskonferensen som nyligen avslutades fick vi veta vilka totalt 18 böcker som är nominerade till 2013 års pris.

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok:
Lena Andersson, Egenmäktigt förfarande : En roman om kärlek
Sven Olov Karlsson, Porslinsfasaderna
Per Olov Enqvist, Liknelseboken
Athena Farrokhzad, Vitsvit
Katarina Frostenson, Tre vägar
Kjell Westö, Hägring 38

Nominerade till Årets svenska fackbok:
Tore Janson, Germanerna : myten, historien, språken
Dan Josefsson, Mannen som slutade ljuga : Berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick
Gustav Mandelmann, Marie Mandelmann, Självhushållning på Djupadal
Johan Persson & Martin Schibbye, 438 dagar : vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar
Lena Sundström, Spår
Bea Uusma, Expeditionen : min kärlekshistoria


Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Anna Höglund, Om detta talar man endast med kaniner
Sara Kadefors, Lex bok
Ellen Karlsson, Snöret, fågeln och jag
Frida Nilsson, Jagger Jagger
Klara Persson, Maximilian och Minimilian
Lena Sjöberg, Cirkusloppor på luffen


Jag kan inte säga att jag har någon favorit till priset, eftersom jag faktiskt inte har läst en enda av de nominerade böckerna! Mina favoriter under året lyste med sin frånvaro vid nomineringsceremonin, men egentligen är det ju bara bra. Desto mer att upptäcka!

De böcker jag är mest nyfiken på är Per Olov Enqvists Liknelseboken, Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande och Bea Uusmas Expeditionen.

Vinnarna utses den 25 november.


De nominerade i den skönlitterära klassen. Foto: Sören Andersson

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...