lördag 2 januari 2021

2020 års läsutmaningar: Hur gick det?

Nu har det blivit dags att summera de läsutmaningar och läsmål jag hade för 2020.

Littteraturpristolvan gick ut på att under året läsa åtminstone en vinnare (ny eller gammal) från en lista på tolv litterära priser. Det lyckades jag med och jag fick stifta bekantskap med många riktigt bra böcker:

  • ALMA-priset: Bart Moeyaert (2019 års vinnare): Alla är ledsna nuförtiden,  Barbro Lindgren (2014 års vinnare): Sagan om den lilla farbrorn, Titta Rödluvan, Philip Pullman (2005 års vinnare): The Amber Spyglass, Baek Hee-na (2020 års vinnare): Molnbullar 
  • Augustpriset: Oskar Kroon (2019 års vinnare): Vänta på vind
  • Bookerpriset (Man Booker Prize for Fiction): Julian Barnes (2011 års vinnare): The Sense of an Ending
  • Borås tidnings debutantpris: Johan Kling (2010 års vinnare): Människor helt utan betydelse
  • Internationella Bookerpriset (Man Booker International Prize): Olga Tokarczuk (2018 års vinnare): Löparna
  • Nobelpriset i litteratur: Dario Fo (1997 års vinnare): Den nakne mannen och mannen i frack, Günter Grass (1999 års vinnare): Katt och råtta, Harry Martinson (1974 års vinnare): Aniara, Olga Tokarczuk (2018 års vinnare): Löparna, André Gide (1947 års vinnare): Pastoralsymfonien, Heinrich Böll (1972 års vinnare): Tåget var punkligt, Knut Hamsun (1920 års vinnare): Victoria
  • Nordiska rådets litteraturpris: Eva Ström (2003 års vinnare): Revbensstäderna
  • Pulitzerpriset för skönlitteratur (USA): Colson Whitehead (2020 års vinnare): Nickelpojkarna
  • Svenska deckarakademins pris (bästa svenska kriminalroman, bästa till svenska översatta kriminalroman eller debutpriset): Eva-Marie Liffner (2001 års vinnare): Camera
  • Sveriges Radios romanpris: Kjell Westö (2014 års vinnare): Hägring 38
  • Women's Prize for Fiction: Tayari Jones (2019 års vinnare): An American Marriage
  • Årets bok (Bonniers bokklubbar): Alex Schulman (2017 års vinnare): Glöm mig


Jag hade också en 3 x 3 under 2020, det vill säga en utmaning att jag skulle läsa tre teman med tre böcker i varje tema. De här böckerna läste jag:

Böcker om skrivande
Kristian Lundberg, Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du: Anteckningar om dikten
Haruki Murakami, Författare till yrket
Elisabeth Rynell, Skrivandets sinne

Irland
Kevin Barry, Dark Lies the Island
Colm Toíbín, Nora Webster
Sally Rooney, Normal People

Barbro Lindgren
Du ber mig beskriva en flod
Sagan om den lilla farbrorn
Även en ihålig nöt vill bli knäckt


Under våren när pandemin kopplade sitt grepp kände jag ett behov av att resa mer i böckernas värld, så jag startade utmaningen Jorden runt på 100 böcker. 

Det här är ingen tidsbestämd utmaning, utan jag läser en bok från varje land på en lista med 100 av världens länder, lite när andan faller på. Under 2020 har jag läst böcker från följande länder: Angola, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Irland, Island, Japan, Marocko, Nederländerna, Norge, Polen, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 

Det bli intressant att se till vilka av världens hörn utmaningen tar mig under 2021.


Till sist, jag har som ett ständigt pågående projekt att läsa något av alla författare som tilldelats Nobelpriset i litteratur

Under 2020 läste jag sex Nobelpristagare för första gången, nämligen Dario Fo, Günter Grass, André Gide, Heinrich Böll, Knut Hamsun och Louise Glück. 

Jag läste också för mig nya böcker av Patrick Modiano, Doris Lessing och Olga Tokarczuk. Jag hann dessutom med en omläsning av Harry Martinsons Aniara


Hur gick det för er med läsutmaningarna under 2020?

4 kommentarer :

  1. Kaosutmaningen 2020 är jag klar med, pristagare har jag också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaosutmaningen är kul, men nån sån blev det inte för mig. Hoppas kunna bocka av en del pristagare under året som kommer också.

      Radera
  2. Det gick si sådär med mina utmaningar. Har skrivit ett inlägg om det. Av de ovanstående är jag väldigt nöjd med resultatet på Litteraturpristolvan (21 böcker lästa) och Jorden runt på 100 böcker (26 länder besökta). 3x3 gick däremot riktigt dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Litteraturpristolvan var kul - får nog återkomma till den ett annat år. 3 x 3 är nog den utmaning som jag alltid sparar till sist, så lite trögt brukar det gå för mig också. Undrar varför, för jag gillar utmaningen. Kanske för att det redan är bestämt i förväg exakt vilken titel jag ska läsa.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...