lördag 16 januari 2021

Vänligheten av John Ajvide Lindqvist

Jag har länge sett fram emot John Ajvide Lindqvists senaste roman Vänligheten.

Med förhandsinformation om att det skulle vara den "snällaste" av författarens böcker och med tanke på att det är fråga om en riktig tegelsten på över 700 sidor, var min nyfikenhet förstås stor. Nu har jag läst och jag blev verkligen inte besviken. 

Romanen kretsar kring sex personer i trettioårsåldern i staden Norrtälje. Vi har väninnorna Siw och Anna, Max och Johan som också är kompisar, och dessutom Marko, Max och Johans klasskamrat sedan barndomen, och Markos syster Maria. 

Romanens längd gör att jag verkligen får lära känna huvudpersonerna på djupet. De är alla skildrade med värme och har samtidigt både bra och mindre bra sidor. Förutom nutidsskildringen får vi tillbakablickar, som gör det tydligt varför de agerar som de gör. Här finns plats för både tragik och humor, och det blir inte tråkigt en enda sekund.

Som så ofta med Ajvide Lindqvist är boken full av musikreferenser. Dessutom finns här mycket andra populärkulturella referenser, som till exempel Pokemon Go som flera av huvudpersonerna ägnar sig åt. Det är riktigt underhållande att läsa om.

Romanens inledande och avgörande händelse är när en mystisk gul container hittas övergiven i hamnen. När man till slut lyckas öppna den är det mer än bara en tragedi som uppdagas. Något ondskefullt rinner ut och börjar påverka hur människorna i Norrtälje ser på varandra. 

Den tidigare vänlighet som gick att se mellan människorna i stan  - även främlingar - börjar så sakteliga förändras till något annat. På ett briljant symboliskt vis lyckas författaren skildra hur svåra tider och motsättningar, kan ta fram det värsta i människorna. Det otäcka som händer i Ajvide Lindqvists roman är en skrämmande parallell till dagens på många sätt splittrade samhälle. Jag kan bara hoppas att det i vårt eget samhälle till slut är vänligheten som segrar.


Titel: Vänligheten
Författare: John Ajvide Lindqvist
Utgivningsår: 2021
Förlag: Ordfront
Antal sidor: 716




4 kommentarer :

  1. Så sugen på att börja läsa den här! Jag hade tänkt läsa bikupan först, men jag kanske byter ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den verkligen! Var lite rädd att jag kanske skulle ha lite för höga förväntningar, men det behövde jag inte ha oroat mig för.

      Radera
  2. Den här ska vara på väg hem till mig i skrivande stund. Jag var inte alls förtjust i händelse-böckerna så det vore kul om det nu vänder och han kommer tillbaka till sin forna storhet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar, men det tror jag verkligen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...