onsdag 13 januari 2021

Författare från många olika länder

 Veckans kulturfråga från Enligt O är:

"Vilket mer ovanligt litteraturland läser du gärna böcker från?

Vilken författare från detta land vill du tipsa om?"

Precis som Linda skriver blir det lätt så att läsningen ofta centreras kring författare från Sverige, Storbritannien och USA - det finns ju massor av bra litteratur där, så inget fel i det. 

Men jag försöker också medvetet att bredda min läsning till författare från andra geografiska platser. Ibland har jag en läsutmaning till min hjälp, som Månadens språk som jag anordnade både 2018 och 2019. I fjol började jag med Jorden runt på 100 böcker, en utmaning som fortsätter i år, och då blir det ju tvunget så att jag måste välja böcker från ibland riktigt ovanliga platser.

Visst finns det vissa länder som jag läser mer från än andra - Frankrike ligger bra till, liksom de nordiska grannländerna och Island. En period var jag helt inne på latinamerikanska författare, men det var ett tag sedan nu. 

Ett par författare jag gärna återvänder till är Kim Thúy från Kanada (skriver ofta om Vietnam) och Han Kang från Sydkorea, så dessa två får bli mina tips.

9 kommentarer :

  1. Jag läser för lite från Asien, helt klart. Här valde jag att rikta blicken mot Afrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen spännande med all världslitteratur som vi får tillgång till.

      Radera
  2. gillar mycket franska filmer också, hoppas vår inställda resa till Paris blir av

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillat Kim Thúy och Han Kang, tack vare duktiga översättare.

      Radera
    2. Låter helt underbart med Paris! Och visst är översättarna jätteviktiga, plus att det finns förlag som väljer att ge ut världslitteratur på svenska förstås.

      Radera
  3. Jag har bara läst Ru av Kim Thúy, men skulle kunna tänka mig att läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat de tre jag har läst, och i april kommer en ny, Em. Den ser jag fram emot!

      Radera
  4. franskt är inte min förtjusning; varken böcker eller film. naturligtvis finns det undantag, till exempel Ernaux. och jag undviker inte franskt på något sätt. två bra förslag från dig. har läst dem båda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...