måndag 4 januari 2021

Månadens tema är fackböcker

Januari är här och det är dags att börja med Månadens tema, en av 2021 års nya läsutmaningar.

Månadens tema i januari är fackböcker, något jag inte läser särskilt ofta, men jag har lånat hem en hel trave med intressant läsning från biblioteket.

Till exempel har jag fortfarande varken läst Patrik Svenssons Ålevangeliet eller Matilda Gustavssons Klubben

Här finns också två böcker som var nominerade till 2020 års Augustpris, Kristoffer Leandoers Längta hem, längta bort och Nina Burtons Livets tunna väggar.

Jag är också nyfiken på en tidigare vinnare av Augustpriset, Min europeiska familj av Karin Bojs. Dessutom  lockar det att läsa något av Sara Danius, till exempel Sidenkatedralen eller Husmoderns död.

Vad jag börjar med har jag inte riktigt bestämt ännu, men det finns uppenbarligen massor av intressant facklitteratur att välja på.

Har du någon favorit, antingen bland de böcker jag lånat hem eller kanske någon helt annan fackbok du kan tipsa mig om?

10 kommentarer :

  1. fin intressant hög, tre av dessa finns i min bokhylla, har läst Flodernas bok av Nina Burton, denna verkar intressant. Klubben är helt osannolik... tänk att det har fått pågå så länge, otroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nyfiken på Nina Burton, så har faktiskt börjat med Livets tunna väggar nu. Verkar riktigt bra!

      Radera
  2. Sidenkatedralen ligger här hemma och väntar på att bli läst. Beundrar Sara Danius,
    Lycka till med din läsning!

    SvaraRadera
  3. Klubben, på grund av det viktiga innehållet. Mycket bra. Och Ålevangeliet tyckte jag också var en väldigt fin bok. Sara Danius bok har jag också läst. Givande. De övriga inte, men de är säkert intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste läsa Klubben och Ålevangeliet också! Hinner nog inte med alla i januari, men det är ju inte förbjudet att läsa fackböcker någon annan månad som tur är :-)

      Radera
  4. Gah! Jag velar fortfarande när det gäller den här utmaningen. Just nu lyssnar jag på 'Granskogsfolk', men den har jag tänkt för utmaningen Naturlig läsning. Har i och för sig planerat in även 'Gutenberggalaxens nova' för januari och den skulle ju passa in i temat.
    Klubben tyckte jag var fantastisk. Kan inte fatta att den inte ens blev nominerad till Augustpriset. Jag var helt säker på att den skulle vinna. 'Ålevangeliet' var ju också fantastisk, en värdig vinnare. Och så tyckte jag om både 'Livets tunna väggar' och 'Min europeiska familj'. 'Husmoderns död' har jag i hyllan och 'Sidenkatedralen' har jag ju funderat på. Leandoer också förstås. Du har läst 'Svamparnas planet' redan va? Rekommenderas annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svamparnas planet var ett bra tips! Jag har läst väldigt få av de faktaböcker som kommit ut på senare år.

      Radera
  5. Jag tipsar om en riktigt intressant geografibok Fitch, Chris: Atlas över vilda platser. Jag har alltid haft svårt för geografi, men läser gärna den här sortens böcker, bara för att få lite orientering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den verkar riktigt intressant!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...