söndag 3 januari 2021

Läsutmaningar 2021

Under 2021 kommer jag som vanligt att styra upp min läsning och inspireras av några läsutmaningar, en del fortsätter från 2020 och en del är helt nya. Du får gärna hänga på om du vill.

Till att börja med kommer jag att fortsätta att pricka av Nobelpristagare från listan över vinnare. Just nu har jag 60 författare kvar att läsa, så det hinner jag förstås inte med under 2021. Men en och annan har jag tänkt läsa (som uppmuntran kan jag påminna mig att jag faktiskt redan har läst 56 av författarna).

Jag kommer också att fortsätta med utmaningen Jorden runt på 100 böcker som jag startade under 2020. Jag utgår från en lista där jag helt utan tidsram prickar av de länder jag läser böcker från.


Nytt för i år är Månadens tema 2021, en utmaning där jag varje månad fokuserar på att läsa åtminstone en bok på ett speciellt tema:

  • Januari: Fackbok
  • Februari: Noveller/Novellsamling 
  • Mars: Nästa bok i serien
  • April: Tecknad serie/grafisk roman
  • Maj: Biografi/självbiografi
  • Juni: Historisk roman
  • Juli: Lyrik
  • Augusti: Hyllvärmare
  • September: Deckare
  • Oktober: Klassiker
  • November: Reseskildring
  • December: Pjäs (läs, se eller lyssna)


En annan utmaning som är ny för året är Novellflätan. Den bygger på att man ska läsa och pricka in noveller som passar in i en ordfläta (se bilden nedan). Man väljer fritt vilka noveller man vill läsa, men deras titel ska gå att skriva in någonstans i flätan (det går fint på ett vanligt rutat papper). Det gäller alltså bara vågräta rader - det enda ord som ska gå att läsa uppifrån och ner är utgångsordet "novellflätan."


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P

Ä

L

S

E

N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L

A

D

Y

 

A

L

R

O

Y

 

 

 

 

 

 

 

 

F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D

E

N

 

S

V

A

R

T

A

 

K

A

T

T

E

N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



10 kommentarer :

  1. Jag antar din utmaning och hakar gärna på Novellflätan 2021. Jag har ju testat några av dina tidigare novellutmaningar men det har inte blivit särskilt mycket bloggande på ett bra tag nu men nu kör jag igen.

    SvaraRadera
  2. Kul utmaningar! Jag är gärna med på både Novellflätan och fortsätter utmaningen Jorden runt på 100 böcker.

    SvaraRadera
  3. Roliga utmaningar och rimliga att kunna genomföra. Jag antar utmaningen Månadens tema 2021 och Novellflätan. Nobelpristagare kommer med i en variant av din utmaning från förra året, att läsa minst en bok från elva olika litteraturpriskategorier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du vill vara med! Litteraturpriskategorierna låter kul - jag gillade verkligen min Litteraturpristolva, men ville ha lite variation i år. Men det känns som jag kommer att återkomma till priserna, kanske nästa år.

      Radera
  4. Jag fortsätter också med Jorden runt på 100 böcker, och jag håller dessutom på att läsa kvinnliga Nobelpristagare i Litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Jag gillar hur läsutmaningarna ger variation i läsningen!

      Radera
  5. Svar
    1. Jag kände starkt att det var dags för en novellutmaning igen :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...