fredag 7 mars 2014

Bokbloggsjerka - aldrig i min bokhylla

I Annikas bokbloggsjerka är uppgiften den här veckan att svara på en fråga som ursprungligen kommer från engelska The Guardian:
 
Which books will never be on your shelves?
 
Jag försöker läsa så brett och varierat som möjligt, så det är ganska mycket som har in självklara plats i mina hyllor. Jag älskar klassiker, har många vanliga romaner på både svenska och engelska, och har också plats för både dikter och dramatik. Har heller absolut inget emot genrer som deckare, fantasy, sci-fi, ungdomsböcker, serier och så vidare, även om jag kanske inte har lika många sådana böcker. Det enda kriteriet är väl att det ska vara välskrivet (och att jag ska gilla det förstås.)
 
Men frågan var ju vad som INTE har sin plats i mina hyllor...
 
Svaret är romance-genren, typ Harlequin-böcker. Jag tycker heller inte om böcker där någon kändis som egentligen inte alls har fallenhet för att skriva, fått hjälp att tota ihop vad som känns mest som skvaller, och det med ett totalt ointressant språkbruk. De böckerna kommer aldrig någonsin att hamna i mina bokhyllor.
 

34 kommentarer :

  1. Jag svarade samma sak. Romance är inget för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har aldrig riktigt förstått mig på den genren.

      Radera
  2. Jag köper inte Harlekins, men läste dem flitigt på högstadiet. Tror inte jag har några kvar, men kan inte garantera. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt aldrig gillat dem, men förstår naturligtvis varför de är poppis.

      Radera
  3. Jag är nog öppen för det mesta, t o m romance.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också vara öppen för det mesta - jag menar, varför gå miste om nåt som man kanske gillar bara för att man har en förutfattad mening? Men sen finns det vissa typer av böcker som jag bara inte står ut med...

      Radera
  4. Dåliga kändisbiografier läser inte jag heller. Blä! Däremot tycker jag ibland mycket om att läsa romance. Gråa dagar när jag behöver sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att romance är som gjort för grå dagar :-)

      Radera
  5. Jag har nog faktiskt aldrig läst en Harlequin. Det där med romantik och tjafs var inte min grej. Egentligen inte nu heller :)

    SvaraRadera
  6. Romance läste jag mycket när jag var ung och Simona Ahrnstedt platsar hos mig. Men "skandalböcker" tror jag inte att jag någonsin känt någon lockelse till ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog aldrig läst så mycket romance - jag gillade nog läskiga böcker mer.

      Radera
  7. Jag håller helt med dig. Dessutom ratar jag Fifty Shades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst Fifty shades. Kan inte säga att de lockar mig, men man ska väl aldrig säga aldrig...

      Radera
  8. Romance är välkommet hos mig, men inte rakt av utan väl valda böcker. Kändisarnas avslöjanden lockar inte mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert välskrivna böcker inom den genren, precis som inom alla andra.

      Radera
  9. Harlequin kommer nog inte in i min bokhylla heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är få genrer jag inte ser någon poäng med för egen del, men Harlequin går bara inte.

      Radera
  10. Vissa kändisars biografier kan vara intressant att läsa (rekommenderar Lucky Man av Michael J. Fox, som handlar om hur han fick diagnosen Parkinsons). Men när det bara är skvaller och name-dropping så kan det lika gärna vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det såklart finns läsvärda kändisböcker också, men precis som du skriver, så får det i så fall inte bara vara skvaller. Jag tänker mycket på den typen av bok där förlaget kontaktar en kändis och har någon som hjälper till att skriva bara för att de ska kunna tjäna pengar.

      Radera
  11. Jag har någon enstaka Harlequin bok i hyllan men det är verkligen ingen favorit genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog aldrig ägt en enda - men med det inte sagt att inte andra kan få läsa dem :-)

      Radera
  12. Jag är nog allätare både vad gäller musik och böcker,
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det bästa och roligaste egentligen!

      Radera
  13. jag har fallit även för en Harlequin-bok :)

    SvaraRadera
  14. Hm de där kändisböckerna skulle nog inte hitta hem hit heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ser inte riktigt meningen med dem.

      Radera
  15. Romance finns inte heller i min bokhylla,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är en av få genrer som inte hittar hem till mig iaf.

      Radera
  16. Harlequin håller jag borta från mina hyllor med...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...