måndag 8 december 2014

Så möts vi igen, mr. King

För nån vecka sen när jag skulle köra långt med bil och dessutom extremt tidigt på morgonen, tänkte jag att jag borde ha en ljudbok som sällskap. Helst något riktigt spännande som höll mig vaken.
 
När jag bläddrade bland mp3-skivorna på bibblan fick jag syn på Doktor Sömn av Stephen King.
 
Stephen King ja... Jag stod där och funderade och insåg att senast jag läste något av honom måste jag ha gått i nian (MYCKET länge sedan alltså). Skrev jag inte till och med ett specialarbete om hans böcker?
 
Jo, visst gjorde jag det och nu har jag faktiskt lyckats leta reda på detta specialarbete (om det nu var så det kallades). Det var riktigt kul att se vad jag hade skrivit. Vissa delar var handskrivna, andra skrivna på maskin och det fanns en blandning av egna illustrationer och bilder på King hämtade från nån tidning. Jag hade med fakta om författaren, flera recensioner av hans böcker och sist en sammanfattning av vad som var typiskt för hans böcker. Ganska ambitiöst om jag får säga det själv och inte riktigt  lika pinsamt att läsa som jag kanske hade trott...
 
Christine och Det gillade jag tydligen:
 

 
Hur blev det med Doktor Sömn då? Jo, jag lånade ljudboken (skickligt inläst av Reine Brynolfsson) och fastnade direkt.

Doktor sömn är en fristående fortsättning av Kings roman The Shining (Varsel på svenska) som kom ut 1977. Ni kanske minns att den boken utspelar sig på Overlook Hotel där den alkoholiserade Jack Torrance har fått en tjänst som vaktmästare. Han flyttar dit tillsammans med sin fru och synske son Danny. Men huset är hemsökt och Danny ser de döda människorna som bott där. Jacks redan instabila psyke utvecklas till ren galenskap av det som sker på hotellet och till sist drivs han att försöka mörda sin egen familj.

I Doktor Sömn möter vi Danny igen, numera en vuxen man. Hans paranormala förmågor, hans "skimmer", finns kvar och efter ett tag när han lyckas hålla sin alkoholism i schack hittar han sitt kall som "doktor Sömn." Han jobbar på ett hospice och hjälper de döende över till andra sidan.
 
I boken finns också den lilla flickan Abra som precis som Dan har ett mycket starkt "skimmer". Hon förföljs av en vampyrliknande sekt som livnär sig på den energi som personer med hennes förmågor ger ifrån sig. Dan får telepatisk kontakt med Abra och han visar sig vara den ende som kan rädda henne.
 
Visst är boken spännande och otäck men jag tycker ändå bäst om de psykologiska skildringarna av personerna. Man kan ju undra hur en pojke som varit med om det som Danny har kan växa upp och klara av ett liv som vuxen. Inte konstigt att han tar till spriten för att döva det som sker med honom, och just hur Dan tampas med begäret är skickligt beskrivet. Jag tycker också om de finstämda skildringarna av hur Dan med stor respekt och medkänsla lotsar de döende över till andra sidan.
 
Det var alltså inte dumt alls att jag fick tag på en Stephen King-roman efter alla dessa år. Jag kan absolut tänka mig att läsa fler.
 
 
Titel: Doktor Sömn
Författare: Stephen King
Utgivningsår: 2014
Översättare: Boo Cassel
Uppläsare: Reine Brynolfsson
Förlag: Bonnier Audio
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...