lördag 25 mars 2017

Olikhetsutmaningen: regn och sol

Motsatsparet i enligt O:s olikhetsutmaning är den här veckan regn och sol, och vår uppgift är att "koppla ihop dessa ord med kultur av något slag."

På ämnet regn vill jag tipsa om en novell som heter just Regn, skriven av danska Josefine Klougart. Novellen ingår i Novellix senaste box med nio noveller på temat grannar. I novellen vill regnet aldrig sluta - folk tvingas ta sig till högt belägna platser och man får känslan av att undergången är nära.

I fråga om sol kom jag att tänka på en deckare av Åke Edwardson, ni vet de där som handlar om kriminalkommissarie Erik Winter. I Låt det aldrig ta slut hittas en ung kvinna mördad och poliserna får kämpa med att lösa brottet i extrem sommarvärme. Det är hela tiden nya värmerekord och solen gassar oavbrutet.

10 kommentarer :

  1. Jag har inte läst någon av de här, speciellt novellen låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det första jag har läst av Klougart - tänkte jag skulle ge mig på en av hennes romaner också.

      Radera
  2. Jag sa upp min prenumeration väldigt otaktiskt har jag insett nu - den där "Grannar"-boxen låter som ett måste!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Jag är sugen på att läsa mer av henne!

      Radera
  4. Tack för tipset om novellen! Kommer ihåg boken av Åke Edwardsson och hettan den beskrev. Inser att jag borde tagit med någon av Mons Kallentofts deckare, där är vädret alltid nästan skrattretande extremt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mindes också den där hettan - mycket tydligare än mordet faktiskt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...