fredag 1 februari 2019

Månadens språk är danska

Nu är februari här och månadens språk är danska.

Från danskan finns mycket intressant att hämta. Förutom bokhögen på bilden, har jag spanat på Folkets skönhet av Merete Pryds Helle. Dessutom måste jag rekommendera Ida Jessens båda böcker En ny tid och Doktor Bagges anagram, som är riktigt bra (men som jag redan läst). Karen Blixen ska man förstås inte heller glömma bort i sammanhanget.

Bokhögen innehåller den här gången flera titlar som jag länge har tänkt läsa, men som det av olika anledningar inte blivit av att jag hunnit fram till. En av oss sover av Josefine Klougart är en sådan titel, liksom Carsten Jensens Vi, de drunknade, Detta borde skrivas i presens av Helle Helle och Peter Hoegs Effekten av Susan.

Sen finns det många danska författare som jag inte läst något av, men som jag är nyfiken på. Olga Ravns poesi lockar, liksom Inger Christensens. Dorthe Nors skulle jag också gärna bekanta mig med.

Det finns ju också många danska deckarförfattare. Själv har jag faktiskt aldrig läst något av Jussi Adler-Olsen, så hans Kvinnan i rummet har hamnat i min bokhög. Ane Riels Kåda är jag också nyfiken på. I dagarna kommer dessutom deckaren Kastanjemannen av Sören Sveistrup ut - den verkar riktigt spännande.

Imorgon blir det en sammanfattning av Månadens språk: nederländska här på bloggen. Då får ni gärna bidra med länkar till det som ni läst och skrivit om.

2 kommentarer :

  1. Helle Helle har jag läst för några år sedan och har goda minnen av. Själv tänkte jag ta temat som en anledning att äntligen läsa Hanne-Vibeke Holsts Kronprinsessan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det - där har vi ju ännu en framgångsrik dansk författare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...