lördag 1 juni 2019

Månadens språk är grekiska

Månadens språk i juni är grekiska, och här kommer några titlar att inspireras av.
Naturligtvis går det bra att välja fritt mellan antika texter översatta från klassisk grekiska, och moderna texter översatta från nygrekiska.

I Tranans novellserie (som jag ofta tipsar om) finns texter från Grekland samlade i Fikonträdets sång. Jag hade också en novellsamling stående i bokhyllan här hemma: Modern Greek Short Stories, som är utgiven av det grekiska förlaget Odysseas Publications.

För den som vill läsa lyrik finns till exempel den store poeten Kavafis, eller om man vill läsa något lite modernare, I kroppens främmande land av Kiki Dimoula.

Dramatik finns det förstås gott om från det antika Grekland. Varför inte en tragedi av Sofokles, eller ett drama av Aischylos eller Euripides? Jag har läst ganska många av de antika dramerna, dels när jag pluggade litteraturvetenskap, dels när jag tillbringade mycket tid i Grekland och helt enkelt var intresserad, och jag kan varmt rekommendera dem. Själv kanske jag läser nåt lite modernare den här gången, och har hittat En snabb kyss av Maria Lainá, en monolog tänkt för teatern.

Intressant är förstås också Homeros episka verk Iliaden och Odysséen, båda riktiga urklassiker.

Romaner översatta från nygrekiskan har jag också hittat några stycken. En klassiker från 1949 är Nikos Kazantzakis Zorba, spela för mig. Något mer nutida romaner är Mörderskan av Alexandros Papadiamantis, Sömngångaren av Margarita Karapanou, Sick-sack mellan pomeransträden av Ersi Sotiropoulous och Les Liaisons Culinaires av Andreas Staikos. Klicka på länkarna för att läsa mer.

Nu återstår bara det vanliga nöjet att fundera vad som ska inleda min läsning.

2 kommentarer :

  1. Har du fått tag på En snabb kyss. Jag skulle gärna läsa den, men vill nog inte sitta på KB för ändamålet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade den från mitt lokala stadsbibliotek. Du borde kunna be ditt närmaste bibliotek fjärrlåna den till dig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...