söndag 3 maj 2020

Harungen & Aniara

Jag har läst Harungen, Ina Rosvalls debut från 2018. Romanen handlar om en kvinna som arbetar på ett laboratorium där forskarna försöker fånga djurens medvetanden. De utför experiment på allt från fåglar till grävlingar, för att se hur olika djur reagerar på till exempel smärta eller olika färgstimuli. Datan tankas sedan in i något som de kallar för miman.

Miman lever sitt eget liv, ibland bildas biomassa där, fiskfjäll eller färgskiftningar, som sedan försvinner. Forskarna är fascinerade av miman och står ofta och betraktar den.

Boken handlar också om huvudpersonens liv utanför labbet, med man och två döttrar. I privatlivet upplever jag att hon har en distans till de andra i familjen, samtidigt som hon alltmer dras till miman och djurens olika förnimmelser. En dag hittar hon en harunge som hon kopplar upp till miman. Därefter är steget inte långt till att hon lockas att fästa elektroderna på sitt eget huvud.

Det går inte att skriva om en mima utan att läsaren gör kopplingar till miman i Harry Martinsons rymdepos Aniara. Diktsviten handlar om ett rymdskepp som kommer ur kurs och under alla tider är dömt att sväva i rymden utan möjlighet att återvända. Martinsons mima är ett slags dator där bildfrekvenser från livet på jorden finns inprogrammerade. Minnesbilderna blir en tröst för Aniaras passagerare och de dyrkar till slut miman som en gudinna. Här finns en koppling till miman hos Rosvall, fascinationen och lockelsen hos forskarna, fast med djurens liv istället för mänskligheten. Läsningen av Harungen fick mig att läsa om Aniara och åter igen konstatera hur mycket jag tycker om den.

En av Harungens styrkor tycker jag är språket. Det är en kort roman och meningarna känns noga utmejslade, poetiska och ändå täta. Jag gillar det här sättet att skriva. Ämnet för boken fascinerar mig också. Huvudpersonen försöker förstå sina döttrar och sin svärmor, och samtidigt går hela experimentet ut på att förstå djurens medvetande. Det är snyggt sammanvävt utan att jag tycker det känns konstlat.


Titel: Harungen
Författare: Ina Rosvall
Utgivningsår: 2018
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 160


Titel: Aniara
Författare: Harry Martinson
Utgivningsår: 1956
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 188

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...