torsdag 7 maj 2020

3 x 3 under 2020: Dark Lies the Island av Kevin Barry


Ett av min teman i 3 x 3 under 2020 är Irland. När jag var i Dublin förra året blev jag tipsad om författaren Kevin Barry, så hans novellsamling Dark Lies the Island fick följa med hem. Nu har jag läst.

Jag gillar verkligen Barrys sätt att skriva. Han fångar tonen och personerna så på pricken, och lyckas skildra alltifrån medelålders ölentusiaster på utflykt till trevande tonårsförsök att få till det med en tjej.

Ibland känns berättelserna spännande och oförutsägbara, ibland är det ett ganska vardagligt utsnitt av livet som skildras. Jag blir lika fascinerad av alltihop och tänker definitivt återvända till Barrys fiktiva värld. Hans senaste roman Nightboat to Tangier var till exempel nominerad till Booker-priset förra året, så den kanske vore något.

Nu kan jag också skriva in en titel på Irland i Jorden runt på 100 böcker.


Titel: Dark Lies the Island
Författare: Kevin Barry
Utgivningsår: 2012 (2013 i pocket)
Förlag: Vintage
Antal sidor:185

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...