torsdag 8 april 2021

Så börjar boken #4

Jag funderar ofta över hur böcker inleds. Det kan förstås vara på helt olika sätt - mitt i en dramatisk händelse eller med detaljer som sätter tonen för en persons karaktär eller en viss stämning eller miljö. Om inledningen är riktigt bra är mitt intresse för att läsa vidare väckt redan efter bokens första stycke.

I Alessandro Bariccos kortroman Silke förklaras en av bokens konflikter direkt genom bokens första fras, som inleds med ett "trots att". Vi får också reda på när boken utspelar sig, dels genom det exakt årtalet 1861 och dels genom referenser till kända personer från den här tiden. Jag gillar också hur det sista ordet står ensamt och därmed sticker ut - silkesmaskarna är viktiga för berättelsen:

"Trots att hans far tänkt sig en lysande militär karriär för hans del, hade Hervé Joncour till slut kommit att tjäna sitt uppehälle genom ett ovanligt yrke som, ironiskt nog, hade något så mjukt och behagligt över sig att dess kvinnliga framtoning inte helt gick att dölja.

För att tjäna sitt uppehälle handlade Hervé Joncour med silkesmaskar.

Det var 1861. Flaubert höll på att skriva Salammbô, elektrisk belysning var fortfarande bara en hypotes, och på andra sidan havet var Abraham Lincoln i full färd med att utkämpa ett krig han aldrig skulle få uppleva slutet på. 

Hervé Joncour var 32 år.

Han köpte och sålde.

Silkesmaskar."

Hervé Joncours liv och äventyr är fascinerande att läsa om. Silke må vara en kort bok, men den har ett rikt innehåll. 

6 kommentarer :

  1. Baricco är en spännande författare, en som kan skriva kort men ändå fånga sin läsare! Missa inte "1900"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den skulle nog passa mig!

      Radera
  2. Gillar den mycket. Baricco har blivit något av en favorit hos mig; jag har läst alla böcker jag hittat av honom på svenska: "Nittonhundra", "Silke" och "Utan blod". Finns fler jag inte hittat än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Då har jag två Baricco till att se fram emot!

      Radera
  3. gillade, maken som upptäcker att även en död hustru kan överraska.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...