söndag 19 september 2021

Månadens tema: Förlåt oss våra synder av Jo Spain

I september är Månadens tema deckare, och jag valde länge och väl innan jag bestämde vilken bok jag skulle börja med. Förlåt oss våra synder är skriven av irländska Jo Spain, och jag lyckades verkligen pricka in en spännande bok.

Ett svårt skändat lik hittas i en park i Dublin och polisinspektör Tom Reynolds blir inkopplad på fallet. Han följer ledtrådarna till ett avlägset nunnekloster på landsbygden, och det verkar mer och mer som om något i klostrets förflutna har med mordet att göra.

Miljön är lockande, med det isolerade klostret och den snöstorm som rasar utanför. Också den historiska tillbakablicken på klostret (i likhet med många av verklighetens kloster) är intressant, med detaljer om så kallade Magdalenahem, där unga flickor blev institutionaliserade och ibland utsatta för grymma handlingar.

Jag gillar också bokens karaktärer - till exempel Tom Reynolds som oroar sig för sin gravida dotter, polisen Laura som vill ta reda på mer om vad som hände hennes moster i klostret på sjuttiotalet, och förstås de olika nunnorna. 

Förlåt oss våra synder är verkligen spännande och jag gillar den smarta upplösningen. Jag kommer säkert att läsa mer av Jo Spain.


Titel: Förlåt oss våra synder
Författare: Jo Spain
Översättare: Hanna Williamsson
Utgivningsår: 2019 (2015 i original)
Förlag: Modernista
Antal sidor: 428 


2 kommentarer :

  1. den låter verkligen spännande. jag läser inte många deckare, men den här tror jag att jag ska lägga till på den där listan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med mig går det i perioder med deckarna, men den här är klart läsvärd!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...