torsdag 16 september 2021

Shuggie Bain av Douglas Stuart

Shuggie Bain av Douglas Stuart tilldelades 2020 års Bookerpris, och boken är verkligen en värdig vinnare.

Romanen utspelar sig i Glasgow under 1980-talet. Shuggie, yngst i familjen, bor med sin mamma Agnes och sina syskon Catherine och Leek i fattiga omständigheter. Pappan, Shug Senior, en taxichaufför med smak för andra kvinnor, lämnar Agnes för en annan. Men innan han gör det ser han till att skaffa dem ett hem i utkanten av Glasgow i ett gruvområde. Agnes hade hoppats på att äntligen få uppleva något bättre, men blir istället fast i de här smutsiga kvarteren där alla verkar vara släkt med alla.

Shuggie och Agnes utvecklar ett alldeles speciellt band till varandra. Kanske för att Shuggie är minstingen och för att han verkar lite annorlunda än de flesta pojkarna i hans ålder, men också därför att han tar störst ansvar för att försöka underlätta för Agnes. Hon är nämligen alkoholist, och Shuggie och de andra syskonen är ständigt på sin vakt. 

De lyssnar efter ljud för att försöka avgöra i vilket skick och på vilket humör Agnes är när de kommer hem från skolan. De försöker hålla besökarna som vill dricka med Agnes och utnyttja henne sexuellt utanför dörren. Shuggie tror verkligen att han ska kunna få Agnes att sluta dricka om han bara stöttar henne tillräckligt. Men det blir uppenbart att det är omöjligt.

Historien om Shuggie och Agnes är verkligen gripande i all sin misär. Jag vill så gärna att Shuggie, som blir mobbad för att han är annorlunda, och Agnes, som är fast i sitt beroende, ska kunna lämna sina problem bakom sig. Det är jobbig läsning, men sättet Stuart har skrivit sin berättelse på gör att det samtidigt är en ren njutning.


Titel: Shuggie Bain
Författare: Douglas Stuart
Utgivningsår: 2020
Förlag: Picador
Antal sidor: 430

4 kommentarer :

  1. Jag föll för alla goda ord och köpte boken. Min man läste den. Sedan skulle jag göra det. Men då är den borta!!! Jag har letat som f-n, på alla upptänkliga ställen, utan att hitta den. När jag gör det ska jag också läsa den ... blir intressant att se vad jag gjort med den ...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...