torsdag 30 september 2021

Månadens tema: Satans sommar av Kim Faber & Janni Pedersen

September blev verkligen en deckarmånad för mig, mycket för att Månadens tema är just deckare, men också för att jag tycker deckare passar extra bra när höstmörkret lägger sig.

Nu har jag läst Satans sommar, den andra delen i Kim Fabers och Janni Pedersens serie om polisen Martin Juncker.

Boken fortsätter på sätt och vis där den första boken slutar, eftersom Charlotte Juncker, Martins hustru som är journalist, får ett tips som har med terrorattacken från Vinterland att göra. 

Junckers kollega Signe kan inte sluta att tänka på vad som egentligen hände efter attacken, och när Charlotte kontaktar henne, går hon emot strikta order för att hon vill få fram sanningen. Också Juncker får ett spännande fall på sitt bord, ett fall som har beröringspunkter med hans eget förflutna.

Det är också intressant att läsa om Junckers privatliv. Hans dotter kommer för att bo hos honom några dagar, och hon berättar att hon är gravid. Det är också dottern som hittar dagböcker som Junckers far skrivit, och Juncker tvingas konfronteras med sina känslor för pappan. 

Självklart hoppas jag på en tredje del i den här serien. Vågar jag gissa att den kommer att ha antingen höst eller vår i titeln?


Titel: Satans sommar
Författare: Kim Faber & Janni Pedersen
Översättare: Svante Skoglund
Utgivningsår: 2021
Förlag: Modernista
Antal sidor: 444

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...