måndag 3 januari 2022

2021 års läsutmaningar: Hur gick det?

Under 2021 hade jag flera olika läsutmaningar, som jag nu tänkte sammanfatta.

Månadens tema  2021 var (precis som det låter) en utmaning där man skulle läsa minst en bok på ett för varje månad förutbestämt tema. Jag läste flera läsvärda böcker, som kanske inte annars skulle blivit lästa:

  • Januari: Fackbok, Livets tunna väggar av Nina Burton
  • Februari: Noveller/Novellsamling, Kostym av Ninni Holmqvist
  • Mars: Nästa bok i serien, Vitt hav av Roy Jacobsen, Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden av Jonas Gardell
  • April: Tecknad serie/grafisk roman, Ert blod på mina broddar av Elin Lucassi, Jane, räven och jag av Isabelle Arsenault och Fanny Britt
  • Maj: Biografi/självbiografi, "Jag vill sätta världen i rörelse": En biografi över Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm
  • Juni: Historisk roman, Nattfjäril av Jessica Kolterjahn
  • Juli: Lyrik, Modersmål av Mona Monasar, Sila himmel sila jord av Johan Landgren
  • Augusti: Hyllvärmare, Beckomberga: ode till min familj av Sara Stridsberg
  • September: Deckare, Förlåt oss våra synder av Jo Spain, Spökryttarna från Ordebec av Fred Vargas, Satans sommar av Kim Faber och Janni Pedersen
  • Oktober: Klassiker, Skriet från vildmarken av Jack London
  • November: Reseskildring, En vinter på Mallorca av George Sand
  • December: Pjäs (läs, se eller lyssna), Vid floden av Agneta Pleijel


  • En annan utmaning för 2021 var Novellflätan. Här skulle man läsa noveller vars titlar passade in i ordet Novellflätan (totalt 12 noveller). 

    Håll utkik på bloggen de närmaste dagarna, för det kommer att bli en utlottning av novellpriser för de som deltagit (och alla andra)!

    De här novellerna läste jag:



    Förutom de här två utmaningarna har jag två listor som jag försöker bocka av författare och böcker på. Den ena är en lista över alla Nobelpristagare i litteratur och den andra är en lista jag kallar Jorden runt på 100 böcker. 

    Det har väl inte blivit jättemycket läst och avprickat från listorna under 2021, men i fråga om Nobelpristagare har jag i alla fall bekantat mig med tre författare som jag inte redan läst, nämligen Saul Bellow, W.B. Yeats och George Bernard Shaw. Länder jag besökt under året genom Jorden runt på 100 böcker är Belgien, Ungern, Kanada, Australien, Kroatien, Nya Zeeland och Italien.

    Båda de här listorna kommer jag att fortsätta pricka av böcker från under 2022. Jag ser bland annat fram emot att läsa något av den senaste Nobelpristagaren, Abdulrazak Gurnah.

    6 kommentarer :

    1. bra jobbat, för mig funkade det inte

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag gillar ju verkligen läsutmaningar, men kommer att dra ned på dem i år, har jag tänkt.

        Radera
    2. Nobelpristagare vill jag läsa fler av, saknar nåra, läst 74

      SvaraRadera
      Svar
      1. Oj, så många! Själv har jag läst 59 och ser fram emot att bekanta mig med några fler under 2022.

        Radera
    3. det gick åt pipsvängen med ett par av utmaningarna, men Månadens tema gjorde jag på mitt vis, Läsutmaningen enligt O också. Tisdagstrion, En smakebit på søndag och Jorden runt på 100 böcker gör jag också. då och då blir det en nobelpristagare också. och Helgfrågan och Veckans kulturfråga. i år blir det den där tolv an också

      SvaraRadera
      Svar
      1. Många utmaningar! Jag kommer att hålla mig till Nobelpristagare och Jorden runt på 100 böcker + tisdagstrion, förstås. Men vem vet om jag inte kommer att sakna fler läsutmaningar så småningom..?

        Radera

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...