måndag 31 januari 2022

Kod 93 av Olivier Norek

Kod 93 av Olivier Norek handlar om kommissarie Coste och hans kollegor i Parisförorten Saint-Denis. Området är hårt kriminellt belastat och där finns ett överflöd av droghandel, prostitution och gängbrottslighet.

Ett märkligt fall inleds med att den man som Coste hittar död i en utdömd industrilokal, vaknar upp på obduktionsbordet. Därefter hittas ett lik som verkar ha självantänt och bränts till döds. 

Samtidigt som de här märkliga fallen sker, uppdagas att någon försöker mörka brottsstatistiken i området. I vissa utredningar av dödsfall där ingen saknar den avlidne, försvinner dokumentationen helt från systemen. 

Den här deckaren beskrivs som hårdkokt med ett högt tempo, och det håller jag verkligen med om. Ibland tycker jag kanske att det blir lite väl hårdkokt, men visst är det riktigt spännande läsning. 

Allra bäst gillar jag ändå när huvudpersonernas personligheter lyser igenom den hårda ytan, som i de scener där det handlar om hur mycket Coste och hans närmsta kollegor verkligen betyder för varandra.

Jag vill gärna läsa mer om kommissarie Coste och hans Paris, och redan i juli kommer Territoriet, den andra delen i trilogin. 


Titel: Kod 93
Författare: Olivier Norek
Översättare: Lisa Marques Jagemark
Utgivningsår: 2022
Förlag: Sekwa
Antal sidor: 360

5 kommentarer :

  1. inte läst författaren, Sekwa har bra intressanta böcker,
    tack för bokpaket, tror jag kan läsa hundnoveller med barnbarn:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/01/novellasning-lonsamt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Mysigt med hundnoveller och barnbarn!

      Radera
  2. Undrar om det var Olivier Norek som skrev den där spännande serien på svensk teve för några år sedan; något om samer, Kiruna, gruvor, midnattssol, seriemord, en fransk kommissarie och en svensk polis... Minns inte vad den hette men musiken var bra, fotot helt enastående och berättelsen mycket spännande. Tycker mig minnas namnet Olivier därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarar mig själv. Teveserien hette just Midnattssol och den har nog inte ett dugg med Norek att göra - förstår inte vad jag fick det ifrån. Ursäkta!

      Radera
    2. Men då fick jag ett bra teveserietips också! Har inte sett, men kan tänka mig att den skulle passa mig perfekt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...