torsdag 20 januari 2022

Four Seasons in Rome av Anthony Doerr

I bokcirkeln har vi läst en valfri bok av Anthony Doerr, ni vet han som skrivit den prisade Ljuset vi inte ser. Jag funderade på att välja hans senaste, En bättre värld, men sen fick jag syn på hans Four Seasons in Rome, som lockade mig ännu mer.

Boken är en reseskildring och beskriver Doerrs tid i Rom, dit han fick ett vistelsestipendium för att skriva på sin nya roman. Med till Rom följer hans fru och hans små tvillingpojkar, som föddes samma dag som Doerr fick besked om Rom-stipendiet.

Den lilla familjen är alltså nya i Rom, i ett helt nytt land med en annan kultur än det USA de är vana vid, samtidigt som de försöker klara ut att vara föräldrar till tvillingar.

Doerr tycks ha en alldeles särskild blick för staden runtomkring sig, och detta förmedlar han verkligen till läsaren. Det känns som om jag befinner mig i Rom när jag läser om Doerrs besök på Pantheon eller helt enkelt bara får detaljer från gatan där Doerrs familj bor. 

Boken är läsvärd både för de målande beskrivningarna av livet i Rom, och för skildringen av den nya lilla familjen. Dessutom befinner sig Doerr i Rom när påven Johannes Paulus II avlider, och Doerr beskriver hur folk vallfärdar till Peterskyrkan för att få vara en del av det som sker. Det efterföljande påvevalet är också spännande att läsa om.

Jag tycker mycket om den här boken, och den är ett bra sätt att resa i dessa Covid-tider.

Titel: Four Seasons in Rome
Författare: Anthony Doerr
Utgivningsår: 2007
Förlag: 4th Estate
Antal sidor: 210

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...