torsdag 24 januari 2019

Månadens språk: Däruppe är det tyst av Gerbrand Bakker

I januari är månadens språk nederländska och jag passar på att läsa Gerbrand Bakker, vars böcker jag sparat på just för den här läsutmaningen. Däruppe är det tyst är mitt första möte med författaren, och det gav verkligen mersmak.

Boken handlar om Helmer, en medelålders man som bor kvar i barndomshemmet tillsammans med sin åldrade far. Helmer hade en tvillingbror, Henk, som dog i en bilolycka när han bara var nitton, och alltsedan dess är det som om Helmer känt sig halv. Han var heller aldrig handlingskraftig som Henk, utan har mer låtit saker och ting bli som de blir. Det var Henk som skulle ta över gården - Helmer studerade litteratur - men när Henk dog blev det ändå Helmer som fick axla lantbrukarrollen.

I bokens inledning bär Helmer upp sin sängliggande far till ett kallt rum på ovanvåningen, och inreder istället bottenvåningen efter eget tycke och smak. Det är som om flytten av fadern är ett första trevande steg till något slags oberoende, även om Helmer har en lång väg till att få ett liv han själv har valt.

Boken handlar om syskonskap, om känslan av utanförskap och om hur bristen på visad kärlek kan prägla ett helt liv. Bakker skriver med ett rakt och avskalat språk. Känslan är vemodig, även om det finns humoristiska undertoner ibland. Jag tycker också om beskrivningen av miljön; gården med alla djur och naturen runt omkring är lätta att se framför sig.

Nu är jag riktigt sugen på att läsa Bakkers Omvägen.


Titel: Däruppe är det tyst
Författare: Gerbrand Bakker
Översättare: Per Holmer
Utgivningsår: 2015
Förlag: Nilsson
Antal sidor: 353

4 kommentarer :

  1. Åh, jag har den här på skrivbordet och hade faktiskt tänkt lämna tillbaks den på biblioteket, oläst, idag... men nu lånade jag om den istället och ska ge den en chans! Trodde inte att jag skulle hinna med den innan månadens slut, men jag ska faktiskt åka tåg i många timmar i nästa vecka så nog ska jag försöka! Tack för din text :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du ångrade dig! Tror inte du blir besviken.

      Radera
  2. jag gillade verkligen Bakkers böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns kul att hitta för mig nya författare som är så bra. Ska definitivt läsa Omvägen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...