tisdag 1 januari 2019

Veckans topplista: Nyårslöften

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där man ska tipsa om fem böcker på ett visst tema.

Den här veckan är topplistan lite annorlunda. Istället för att tipsa om olika titlar vill Johanna att vi avger nyårslöften i form av utmaningar och läsmål för 2019.

Alla mina läsmål handlar egentligen om samma sak, att läsa så varierat som möjligt:

1. Jag kommer under 2019 att köra utmaningen Månadens språk (precis som jag gjorde under 2018), där man ska läsa åtminstone en bok varje månad som ursprungligen gavs ut på ett visst språk.

2. Jag kommer också att fortsätta fokusera på det kortare formatet i ännu en novellutmaning. Läs en novell IV går ut på att pricka av noveller från en lista med beskrivningar, och för att klara utmaningen ska man läsa minst 20 av de 40 möjliga. Mer info om den här utmaningen och avslutning och utlottning i Läs en novell III kommer senare i veckan.

I min strävan att läsa så varierat som möjligt vill jag undvika att bara läsa en viss typ av böcker, så de resterande platserna på topplistan blir helt enkelt tre olika sorters böcker som jag inte vill glömma bort i mina läsvanor:

3. Klassiker och/eller Nobelpristagare.

4. Böcker på engelska.

5. Barn- och ungdomsböcker.

30 kommentarer :

  1. klassiker vill jag ägna mig åt mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassiker är ju klassiker av en anledning!

      Radera
  2. Dina utmaningar är ju jättebra om man vill läsa varierat. Noveller borde jag läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att växla mellan kortare och längre format.

      Radera
  3. Variation är bra! Jag gillar att läsa på engelska, ger hjärnan lite extra motion. Den där "Månadens språk" ska jag kolla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det hade varit jättekul om du vill vara med!

      Radera
  4. Månadens språk lät som en rolig utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den för att den breddar min läsning. Det är faktiskt nästan lika kul att leta fram böckerna som att läsa dem :-)

      Radera
  5. Månadens språk kikade jag på redan förra året, det låter jättekul men jag tror att jag hänger på lite inofficiellt :)

    SvaraRadera
  6. kul med Läs en novell IV! och Månadens språk också

    SvaraRadera
  7. Noveller är något jag börjat uppskatta alltmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste inte så mycket noveller för några år sen, men nu är jag fast :-)

      Radera
  8. Kul läsmål. Jag läser själv en hel del barn- och ungdomsböcker men vill bli bättre på klassiker/nobelpristagare och att läsa på engelska.

    SvaraRadera
  9. Att läsa engelska böcker återfinns i mina löften också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa på engelska, men ibland finns det så mycket nytt på svenska att det liksom tränger sig före :-)

      Radera
  10. Jag har nog samma läsmål som du även om jag inte har formulerat det så. Blev lite sugen att haka på novellutmaningen. Jag gillar ju noveller men det har blivit för få på sistone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är jättevälkommen att vara med i novellutmaningen! Snart kommer ett inlägg med fler detaljer.

      Radera
  11. Dina tre sista är sådant som även jag vill läsa lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att inte alltid läsa samma sorts böcker.

      Radera
  12. Jag kommer också fortsätta att läsa en blandning av böcker från olika genres. Förra året läste jag inte så mycket på engelska, men skall göra det oftare i år.

    SvaraRadera
  13. 3 x 3 - utmaningen 2018
    https://mrscalloway.blogspot.com/2019/01/resultatet-av-ett-par-utmaningar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se vad du läst och hur det gick!

      Radera
  14. Läs en novell III
    https://mrscalloway.blogspot.com/2019/01/las-en-novell-iii.html

    SvaraRadera
  15. Roligt med noveller, läser det mellan varven, blandad läsning är bäst! Har också böcker på engelska med på min topplista, försöker läsa minst fem per år, blir numera mest på svenska av olika anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Blandad läsning är verkligen bäst! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...