söndag 19 april 2020

Rågblont hår, grå ögon av Sjón

Jag har läst isländske Sjóns senaste bok Rågblont hår, grå ögon.

Romanen handlar om Gunnar Kampen, en snäll och blyg pojke som växer upp i Reykjavik under efterkrigstiden. Genom olika personer och i olika sammanhang, till exempel den lokala cykelföreningen som håller till på andra sidan gården där han bor, sympatiserar Gunnar alltmer med den tyska sidan.

Boken skildrar, utan pekpinnar eller avståndstagande, hur en helt vanlig liten pojke växer upp och utvecklas till nazistledare. En del av boken består av brevkorrespondens mellan Gunnar och olika nynazistiska rörelser runtom i världen. Han skriver också beundrande brev till sin farbror som sitter fängslad i ett norskt fängelse, dömd för förräderi.

Med tanke på vad som sker runt omkring oss i världen idag, är det intressant och skrämmande att konstatera att de som vi ser som monster och representanter för ren ondska, inte sällan från början var helt vanliga och harmlösa människor. Detta skildrar Sjón på ett övertygande sätt med sin avskalade prosa och exakta stil. Jag njuter och förfasas samtidigt.

Den här boken blir också den första jag kan skriva in i min utmaning att läsa Jorden runt på 100 böcker.


Titel: Rågblont hår, grå ögon
Författare: Sjón
Översättare: John Swedenmark
Utgivningsår: 2020
Förlag: Ramus
Antal sidor: 99

1 kommentar :

  1. Jag taggar er i Favorit-tagen!
    https://bokcirkelnn.blogspot.com/2020/04/favorit-tag.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...