måndag 13 april 2020

Utmaning: Jorden runt på 100 böcker

Om det är för att Corona-krisen med dess reserestriktioner får mig att längta ut i världen, eller om jag saknar tidigare års Månadens språk låter jag vara osagt. Men jag har hursomhelst bestämt mig för att fokusera lite mer på läsning av böcker från andra kulturer.

Detta blir en utmaning helt utan tidsram (med början i april 2020). Närhelst jag känner för det, läser jag en bok från någon av länderna på listan nedan och skriver sedan in titel och författare (jag har gjort ett urval på 100 av alla världens länder). I första hand vill jag läsa en bok av en författare som kommer från landet ifråga, men om det skulle visa sig klurigt räcker det med att boken utspelar sig i landet.

Häng på om du vill!

1. Afghanistan
2. Albanien
3. Algeriet
4. Angola
5. Argentina
6. Australien
7. Bangladesh
8. Belgien
9. Bolivia
10. Bosnien och Hercegovina
11. Botswana
12. Brasilien
13. Bulgarien
14. Chile
15. Colombia
16. Cypern
17. Danmark
18. Egypten
19. Estland
20. Etiopien
21. Filippinerna
22. Finland
23. Frankrike
24. Förenade Arabemiraten
25. Georgien
26. Grekland
27. Guatemala
28. Haiti
29. Indien
30. Indonesien
31. Irak
32. Iran
33. Irland
34. Island
35. Israel
36. Italien
37. Jamaica
38. Japan
39. Jemen
40. Jordanien
41. Kambodja
42. Kamerun
43. Kanada
44. Kenya
45. Kina
46. Kroatien
47. Kuba
48. Kuwait
49. Laos
50. Lettland
51. Libanon
52. Litauen
53. Malaysia
54. Marocko
55. Mauritius
56. Mexiko
57. Moçambique
58. Moldavien
59. Monaco
60. Montenegro
61. Mongoliet
62. Myanmar
63. Nederländerna
64. Nicaragua
65. Nigeria
66. Nordkorea
67. Norge
68. Nya Zeeland
69. Pakistan
70. Paraguay
71. Peru
72. Polen
73. Portugal
74. Rumänien
75. Ryssland
76. Saudiarabien
77. Schweiz
78. Serbien
79. Slovakien
80. Slovenien
81. Spanien
82. Sri Lanka
83. Storbritannien
84. Sydafrika
85. Sydkorea
86. Syrien
87. Tanzania
88. Thailand
89. Tjeckien
90. Tunisien
91. Turkiet
92. Tyskland
93. Ukraina
94. Ungern
95. Uruguay
96. USA
97. Venezuela
98. Vietnam
99. Vitryssland
100. Österrike

18 kommentarer :

  1. hur tänker du nu? utmaning? är det meningen att en ska hänga på???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får hemskt gärna hänga på! Det finns ingen tidsram, så det är ju ingen vanlig utmaning som ska klaras under ett år eller liknande. Men listan ger inspiration att läsa varierat, tänker jag. Och visst vore det kul att få tips från varandra om böcker som passar till olika länder.

      Radera
  2. Det var en riktigt ambitiös utmaning! :-) Spännande att se om man hittar något översatt från alla dessa länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas och tror jag. Om man räknar in böcker på engelska borde det gå, men jag har inte kollat upp detta i förväg.

      Radera
    2. Men det har jag och det går om du räknar noveller och dikter du kan hitta på nätet. Kommer ett inlägg om detta :)

      Radera
  3. Jag hänger på, förstås. När jag kollade igenom Goodreads så såg jag att jag faktiskt har klämt 16 olika länder hittills i år - inte så illa pinkat tycker jag själv :) Men jag börjar väl från idag och tillåter mig då att pricka av Vietnam, då jag läste ut den boken vid tretiden i natt, när jag inte kunde sova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad kul att du är med! Klart Vietnam-boken ska med :-)

      Radera
  4. Jag hänger på! Men gör ett par justeringar i listan och byter ut ett par länder som jag rätt nyligt avverkat till några helt nya.

    SvaraRadera
  5. Åh det här låter roligt. Vill också läsa böcker som utspelar sig i många av jordens länder. Bra att man kan ta det i den takt man vill. Hänger självklart på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! Ska bli spännande att se vilka böcker du väljer!

      Radera
  6. Jag som mest läser böcker från Sverige, USA och England borde verkligen hänga på här för att få lite större spridning i min läsning. Bra att inte ha en tidsram för ett sådant här projekt, det skulle bli stressande ;). Jag följer ett konto på instagram som heter något i stil med #läsajordenrunt (har precis lämnat in telefonen på lagning så kan inte kolla just nu) och där kan man sannolikt hitta en del inspiration till föfattare och titlar.

    SvaraRadera
  7. Vad kul! Jag hänger med på det här! Skriver om det i ett inlägg och lägger upp en sida på bloggen om detta.
    blogginlägget:
    https://jmholmstrom.blogspot.com/2020/04/utmaning-jorden-runt-pa-100-bocker.html
    och
    sidan: https://jmholmstrom.blogspot.com/p/utmaning-jorden-runt-pa-100-bocker.html

    SvaraRadera
  8. Jag hänger på i och med att det är en utmaning utan tidsram. Har skrivit om utmaningen på bloggen https://boklysten.blogspot.com/2020/04/jorden-runt-pa-100-bocker.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du är med! Tänker att vi kan få inspiration av varandra.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...