torsdag 8 oktober 2015

Läs en novell: I skymningslandet

Novellix gav tidigare i år ut en fin ask med fem noveller av Astrid Lindgren. Nu har jag till utmaningen Läs en novell läst den som heter I skymningslandet.

Novellen handlar om pojken Göran som har ont i benet, har varit sängliggande länge och anar att han kanske inte kommer att kunna gå igen. När skymningen kommer låter hans mamma honom "hålla skymning" och då kommer Herr Liljonkvast och tar honom med på en resa ut över hustaken.

En återkommande fras är: "Spelar ingen roll i skymningslandet", vilket syftar på att de vanliga reglerna inte gäller där. Det spelar ingen roll att Göran i sitt vanliga liv inte kan gå, för i skymningslandet kan han både flyga och köra spårvagn. (Den här frasen och anspelningar på novellen finns förresten med i Marie Hermansons roman Skymningslandet).

Vi känner igen Astrid Lindgrens sätt att med fantasins hjälp skänka tröst till barn i svåra situationer. Tänk till exempel på både Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.


Titel: I Skymningslandet
Författare: Astrid Lindgren
Utgivningsår: 2015 (publicerad första gången 1949)
Förlag: Novellix
Antal sidor: 19

______________________________________________________________

2 kommentarer :

  1. Många av Astrids böcker har man läst, men detta var en nyhet för mig. Känns som att jag verkligen vill läsa den, jag också. Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...