söndag 25 oktober 2015

Nominerad till Augustpriset: Allt jag inte minns

Jonas Hassen Khemiris roman Allt jag inte minns är en av sex böcker som är nominerade till 2015 års Augustpris i den skönlitterära klassen.

Boken kretsar kring Samuel, en ung kille i ett nutida Stockholm, och de minnen som hans vänner har av honom. Utgångspunkten är nämligen att Samuel är död - han körde rakt in i träd, oavsiktligt eller inte är oklart. Boken består av en väv av minnesbilder och vittnesmål om vem Samuel var och vad som egentligen ledde fram till det tragiska slutet.

Här finns Vandad, kompisen som alltid ställer upp för Samuel. Här finns också Laide, tjejen som Samuel älskar men inte tycks kunna släppa helt inpå sig (är det förresten bara en slump att Laide är ett anagram för "ideal"?). Dessa två ger sina olika bilder av Samuel, och det är tydligt att de också konkurrerar om att vara viktigast för honom. I bakgrunden anas också författaren, en person som även han har förlorat någon och sedan börjar försöka återskapa bilden av Samuel.

Samuel själv är en undflyende gestalt, inte bara för att åsikterna om honom ibland går isär. Han är en sökare, en som samlar på upplevelser i en Erfarenhetsbank. I sin jakt på någon att älska frågar han alla han möter om deras definition av kärleken. Han tycks glida in och ut ur olika miljöer, allt från parmiddagar till demonstrationer. Han verkar anpassa sig, samtidigt som jag anar att han aldrig helt passar in någonstans.

Boken rör sig snabbt framåt genom alla minnesfragment ur olika personers synvinklar.  Jag tycker om att jag som läsare blir medskapande i att pussla ihop berättelsen om Samuel, och jag dras med ända in till romanens suddiga kärna. Det är just minnena som utgör romanens stomme, både rent konkret och tematiskt. Tanken på att minnena en dag ska försvinna finns här, liksom en stark vilja att fånga det som gått förlorat. Och som en kontrast till alla som desperat kämpar för att hålla minnena av Samuel vid liv, står hans älskade mormor som alltmer försvinner in i demensens glömska.

Jag är glad att Khemiri (äntligen) släppt en ny roman, och tveklöst hör Allt jag inte minns hemma bland nomineringarna till Augustpriset. Det är en vacker roman, knivskarp i sina detaljer och dialog och samtidigt så lockande tvetydig i porträttet av sin huvudperson. Det är i gränslandet mellan personernas minnen jag skapar min egen bild av Samuel, och kanske också i det som de inte minns.


Titel: Allt jag inte minns
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Utgivningsår: 2015
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 332



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...