fredag 21 oktober 2016

Farväl Eritrea

Jag har läst Farväl Eritrea av Samuel Brhane, en tunn liten volym som beskriver en sextonårig pojkes flykt från Eritrea, genom Sahara och mot Medelhavet och Europa. Boken är utgiven med hjälp av ett litteraturprojekt i Strömstads kommun.

Det är en ofattbart hemsk upplevelse som huvudpersonen i boken genomlever. Han lämnar sitt hemland och hamnar i grymma flyktingsmugglares händer. Han är ständigt hungrig och rädd att bli lämnad kvar eller till och med dödad. Med sig i på flykten har han sin flickvän och en nära vän, vilket ibland säkert är det som får honom att överleva.

Boken är skriven på ett enkelt språk utan så mycket detaljer och litterär finess. Jag tycker att boken har ett värde i sin  nuvarande form eftersom den här typen av berättelser skrivna av någon som varit med om flykten på riktigt, borde komma många till del. Men visst hade texten vunnit på att genomarbetas och anpassats mer till en litterär form.

De fasansfulla detaljerna radas upp efter varandra och när det inte händer så mycket skildras detta inte alls. Jag hade gärna läst om flyktingarnas väntan, deras tystnad och tankar - detta hade ökat min inlevelseförmåga i människornas öden. En ganska stor del av romanens första del utspelar sig i Eritrea och jag hade också gärna läst mer om miljöerna och livet där.

Som ett vittnesmål från någon som själv varit på flykt, är boken ändå läsvärd.


Titel: Farväl Eritrea
Författare: Samuel Brhane
Utgivningsår: 2016
Antal sidor: 78

4 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...