fredag 28 oktober 2016

The Girls av Emma Cline


Jag har ju helt missat att skriva om Emma Clines roman The Girls som jag läste för ett tag sen - det får bli några korta rader nu istället.

Jag imponerades både av språket och hur psykologiskt skickligt Cline beskriver hur tonåringen Evie blir en del av en sekt i norra Kalifornien i slutet av sextiotalet. Hon känner sig oönskad hemma och kanske är det därför som lockelsen att tillhöra blir så stark.

Intressant är att romanen handlar mer om flickorna och kvinnlig vänskap än nån slags fascination för mannen i sektens mitt. Att inte allt står rätt till förstår man som läsare ganska snabbt, och det slutgiltiga våldsdådet lurar hela tiden runt hörnet.

The Girls är spännande, välskriven och obehaglig - jag rekommenderar den verkligen.


Författare: Emma Cline
Titel: The Girls
Utgivningsår: 2016
Förlag: Chatto & Windus
Antal sidor: 368




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...