måndag 24 oktober 2016

Och de nominerade till 2016 års Augustpris är...

På bilden: Bakre raden, från vänster: Felix Heintzenberg, Ole Jørgen Liodden, Linda Boström Knausgård, Henrik Wallnäs. Mellersta raden, från vänster: Niklas Orrenius, Nina Burton, Lina Woolf, Ulf Karl Ove Nilsson, Matilda Ruta. Främre raden från vänster: Charlotta von Zweigbergk, Andrzej Tichý, Ann-Helén Laestadius, Elin Bengtsson, Linda Bondestam, Ulf Stark, Ida Sundin Asp. Frånvarande vid fototillfället: Ann Jäderlund, Lars Norén, Eva Lindström och Therese Bohman. 

Nu är nomineringarna till Augustpriset tillkännagivna - en del blev som jag trodde (tre rätt lyckades jag tippa), annat blev verkligen överraskningar.

Riktigt lässugen blev jag som vanligt, och det finns mycket att se fram emot i alla tre kategorierna. Särskilt sugen är jag på Therese Bohmans Aftonland.

Så här ser nomineringarna ut:

Årets svenska skönlitterära bok:

Aftonland, Therese Bohman
djupa kärlek ingen, Ann Jäderlund
Välkommen till Amerika, Linda Boström Knausgård
En dramatikers dagbok 20132015, Lars Norén
Eländet, Andrzej Tichý
De polyglotta älskarna, Lina Wolff

Årets svenska fackbok:

Gutenberggalaxens nova. En essäberättelse om Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution, Nina Burton
Arktis. Liv i en värld av is och snö, Felix Heintzenberg & Ole Jorgen Liodden
Glömskans bibliotek. En essä om demens, vansinne och litteratur, Ulf Karl Olov Nilsson
Skotten i Köpenhamn. Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser, Niklas Orrenius
Fattigfällan, Charlotta von Zweigbergk
1947, Elisabeth Åsbrink

Årets svenska barn- och ungdomsbok:

Idag vet jag inte vem jag är, Ida Sundin Asp
Ormbunkslandet, Elin Bengtsson
Tio över ett, Ann-Helen Laestadius
Oj, en polis, Eva Lindström
Djur som ingen ser utom vi, Ulf Stark & Linda Bondestam
Åka buss, Henrik Wallnäs & Matilda Ruta

Årets nominerade till Lilla Augustpriset:

Perspektiv - en rymdsaga om Medelhavet, Henning Bollmark
Nedräkning, Sanna Fagerström
Åttahundratusen trehundrafemtiosex tick och ett knippe röda tulpaner, Smilla Luuk
Då rallarrosen blommar, Sigrid Nikka
Samklang, Matilda Stjernqvist
Jag är 20 år och har OCD, Gabriel Zetterström


2 kommentarer :

  1. Jag är bara något oroad över omfånget. Det blir till att ligga i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1600 sidor dagbok är ju inte nåt man ger sig på varje dag precis... :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...