lördag 8 oktober 2016

Inför Nobelpriset

Sara Danius, första dörröppnare på torsdag
Nu på torsdag kommer alltså Nobelpriset i litteratur 2016 att tillkännages för världen. Jag roar mig med att titta på webbsidor där oddsen hos olika vadslagningsfirmor listas. I skrivande stund verkar Haruki Murakami ligga högst på listorna, tätt följd av Adonis och Ngugi Wa Thiong'o.

När olika bibliotekarier i min lokaltidning får gissa eller säga vad de hoppas på, nämns författare som Chimamanda Ngozi Adiche, Maryse Condé, Joyce Carol Oates, Jon Fosse och Margaret Atwood.

Det intressanta är att spekulationerna alltid bygger på en variation från de föregående åren. Visst måste författarna har en mycket hög litterär kvalitet, men sen gäller det att komma från ett land som ligger långt ifrån de senaste vinnarnas och helst ska författaren vara av motsatt kön från de som senast vunnit.

Alltså borde Nobelpriset i år gå till en man från ett land utanför Europa.

Och om jag då faktiskt skulle våga mig på en gissning så säger jag Adonis. Han är man och kommer ursprungligen från Syrien, vilket kanske också skulle vara ett lämpligt val för att rikta ljuset på kulturen (och inte bara kriget) i landet. Sen får jag nog smyga med ett par reserver också, så jag säger Ngugi Wa Thiong'o från Kenya och varför inte norska Jon Fosse (även om han onekligen är från Europa)...

Vem tror du blir vinnaren? Finns det nån du hoppas på?

Själv tycker jag det är kul med nån jag aldrig hört talas om, så jag får nåt nytt att upptäcka.

8 kommentarer :

  1. jag har slutat gissa, spännande ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju knappast att gissa rätt, men tycker det är lite kul ändå.

      Radera
  2. Adonis är intressant, fredspris skulle väl passa honom

    SvaraRadera
  3. Ngugi Wa Thiong'o om nu inte Atwood ska få det som hon länge har gjort sig förtjänt av

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte kunna gissa... Men om jag skulle göra ett försök så gissar jag på Nawal El Sadaawi..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också kan vara en bra gissning.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...