tisdag 11 oktober 2016

Tematrio - Alternativa Nobelpris

Snart är det ju dags för Nobelpriset i litteratur och då passar Lyran på att ha samma tema i sin tematrio. Eller, ja nästan samma tema, för här får vi själva bestämma vilka som ska prisas:

"Vilken levande barnboksförfattare vill ni ge ett "Nobelpris"? Vilken svensk levande författare vill ni ge ett "Nobelpris"? Och vilken levande nordisk författare vill ni ge ett "Nobelpris"?"

1. I barnboksklassen väljer jag att ge Nobelpriset till den fantastiska Barbro Lindgren. Här behövs nog ingen närmare presentation egentligen... Jag säger bara grisen Benny, den vilda bebin och Max med sin potta, sin dockvagn och sin balja. Eller förstås böckerna om Sparvel och den helt oförglömliga Loranga, Dartanjang och Masarin. Solklart att hon ska få priset, eller hur?

2. Nobelpriset till en svensk författare tilldelar jag Sara Stridsberg. Jag tycker hon sticker ut bland de nu levande svenska författarna för att hon har en stil som verkligen är hennes och ingen annans. Hon är språkligt skicklig, suggestiv och lyckas alltid dra mig djupt in i berättelserna hon skildrar. Läs till exempel Drömfakulteten eller Happy Sally.

3. Den levande nordiska författare som jag vill prisa är isländska Sjón. Också han har en alldeles egen röst, både i dikter och i kortprosa. Han har också skrivit låttexter till min favorit Björk. Läs gärna dikterna i Stensamlarens sång.

14 kommentarer :

  1. Sjón hade jag inte ens hört talas om! Men någon som skriver texter till Björk måste helt enkelt vara genial så jag tror dig på ditt ord.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av de här författarna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Barbro Lindgren så klart det slog mig inte när jag gjorde trion.

    SvaraRadera
  4. Säkert en strålande vinnartrio, dock inte läst något av dessa författare. Känner bara till Barbro Lindgren till namnet, inte böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit massor som är njutbart både för stora och små läsare.

      Radera
  5. Min favorit av Barbro är Sagan om den lilla farbrorn, alldeles ljuvlig :) De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Suveräna val, inte minst Sjón. Jag är verkligen förtjust i hans texter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...