onsdag 12 oktober 2016

Höstläsningstagg


Jag har sett  höstläsningstaggen på många bloggar på sistone, så nu tänkte jag att det kunde vara min tur.

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten? 

Det är ju många förstås. Först och främst är planen att jag ska läsa alla Augustnomineringarna i den skönlitterära klassen, men vilka de är vet vi ju först den 24 oktober. Annat som väntar i mina läshögar är Sofi Oksanens Norma, The Green Road av Anne Enright och Karolina Ramqvists essäbok Det är natten: författaren och den som skriver. Listorna på sånt jag är sugen på att läsa bara växer hela tiden så jag ska nog hålla mig sysselsatt...

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var/är dina favoritämnen?

Jag var en sån där elev som älskade när läraren "tvingade" klassen att läsa en viss bok (även om jag nu kan ha en del synpunkter på det sättet att arbeta). Alltså minns jag med glädje att vi till exempel läste Mobergs Utvandrarna och Barabbas av Pär Lagerkvist. Mina favoritämnen var svenska och engelska, vilket jag också sen själv undervisade i under flera år innan jag sadlade om från gymnasielärare till bibliotekarie. Och så gillade jag idrott också.

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och i så fall vilka?

Ja, jag gillar läskigheter! Jag läser gärna John Ajvide Lindqvist, både för att hans böcker är läskiga och för att han helt enkelt skriver så bra. Jag gillar också klassiker som Edgar Allan Poe och mer traditionella spökberättelser som Susan Hills The Woman in Black.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?

Egentligen vad som helst jag är sugen på, men kanske faktiskt just nåt lite läskigt - när man sitter där under filten och det är ruskigt ute, gör det inget om det också är lite ruskigt i boken jag läser. Annars är nåt av Tove Jansson riktig mysläsning.


5. När du krupit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?

Jag dricker gärna både te och kaffe, men i ärlighetens namn blir det oftast kaffe - det där koffeinberoendet måste underhållas.

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?

Till min stora glädje är jag en av årets Augustambassadörer, så det är klart att jag ser fram emot Augustgalan den 28 november. Men jag och familjen ska också till London lite senare i höst och det är alltid roligt. Den här gången blir det förutom besök i bokhandlar också fotboll och en avstickare till Oxford.



2 kommentarer :

  1. The Woman in Black är verkligen bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Riktig klassisk spökhistoriekänsla 😀

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...